SOLUS slaví dvacet let od svého vzniku: jen za posledních 7 let eviduje o 300 tisíc dlužníků méně

Praha, 26. června 2019 – Sdružení SOLUS slaví 20 let své existence. Vzniklo v červnu 1999 díky unikátní dohodě o spolupráci v oblasti odpovědného úvěrování mezi klíčovými hráči na trhu nebankovního financování. Po připojení bank (2001), mobilních operátorů (2005) i dalších ekonomických sektorů vznikl negativní registr s nejvyšší vypovídací hodnotou o platební morálce spotřebitelů na českém trhu.

SOLUS pomáhá efektivně chránit spotřebitele před neodpovědným zadlužením, které může skončit i exekucí či osobním bankrotem. Zvyšuje dostupnost služeb pro klienty s bezproblémovou platební morálkou a snižuje náklady na nesplácené pohledávky u společností, které negativní registry SOLUS používají.

Zatímco ještě v roce 2012 mělo sdružení SOLUS řádově 30 členů, kteří evidovali dluh po splatnosti u takřka milionu občanů ČR, dnes má SOLUS přibližně dvojnásobek členských společností, které evidují dluh po splatnosti u 595 tisíc osob.

„Sdružení SOLUS začalo chránit spotřebitele před neodpovědným zadlužením v době, kdy legislativa v této oblasti nebyla vůbec připravená. Dnes je ochrana spotřebitele nejen v oblasti spotřebitelských úvěrů pevně zakotvena v české legislativě a používání registrů klientských informací je nezbytným prvkem řízení rizika ve všech odpovědných firmách,“ hodnotí Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.

Statistiky negativního Registru Fyzických osob ukazují, že je jeho použití podstatným přínosem pro snížení rizika u poskytovaných služeb i v době rostoucí ekonomiky a historicky nejmenší nezaměstnanosti. Potíže s platební morálkou odhalí registr přibližně u 13 žadatelů o půjčku ze sta.

Odpovědné úvěrování: je stále co zlepšovat

Přestože dosahují počty evidovaných spotřebitelů s dluhem po splatnosti v registrech SOLUS historická minima, stojí před provozovateli registrů klientských informací další výzvy. Jednou z nich je například důsledné plnění povinnosti odborně prověřit schopnost klienta splácet spotřebitelský úvěr ze strany všech poskytovatelů půjček.

„Licenci České národní banky pro poskytování spotřebitelských úvěrů má k dnešnímu dni 87 společností. Přibližně polovina z nich však nepoužívá k posouzení platební morálky klienta žádný ze zavedených registrů klientských informací na českém trhu. Je otázkou, zda v takovém případě lze hovořit o odborném posouzení platební morálky klienta,“ odkazuje Jan Stopka na fakt, že prověření bezproblémové platební historie klienta by mělo být jedním ze základních standardů pro odpovědné poskytování úvěrů.

Za pravdu dávají v tomto sdružení SOLUS i nedávná rozhodnutí Finančního arbitra či Ústavního soudu, která považují prověření platební historie klienta, zejména v registru klientských informací, za jeden ze základních předpokladů pro odpovědné posouzení jeho schopnosti poskytovaný úvěr splatit.

Do Registru fyzických osob SOLUS mohou nahlížet pouze členské společnosti Sdružení, a to pouze v případě, že mají zákonem daný důvod. Tím je zejména snaha o prověření bonity a úvěrové historie klienta předtím, než mu umožní čerpat novou službu s odloženou splatností.

SOLUS sdružuje takřka 60 společností, které poskytují služby spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií, P2P půjček a v oblasti obchodu.