Praha, 15. července 2024 – Sdružení SOLUS oslavilo 25 let od svého vzniku. Sdílením dat o osobách, které nesplácí své závazky, pomohly členské společnosti ochránit před předlužením stovky tisíc klientů. Zatímco po roce 2010 evidoval SOLUS informace o více než 1 milionu spotřebitelů s dluhy po splatnosti, dnes je to o dvě třetiny méně. Negativní registry SOLUS patří i po 25 letech od svého vzniku k nezastupitelnému nástroji při odpovědném úvěrování v České republice.

V polovině roku 1999 se na spolupráci při ochraně spotřebitelů před neodpovědným zadlužováním dohodly nejprve nebankovní finanční společnosti. Po připojení bank (2001), mobilních operátorů (2005) a následně i dalších ekonomických sektorů vznikl registr negativních informací, který poskytuje komplexní vypovídací hodnotu o platební morálce spotřebitelů na českém trhu.

„Když jsme budovali první registr dlužníků v České republice, ještě neexistovalo doporučení OECD ani Světové banky, že právě multisektorový registr je jedním z nejefektivnějších při rozvoji odpovědného úvěrování. Obrovský pokles dlužníků v prodlení v evidenci členských společností nám však brzy ukázal, že šlo o skutečně dobré rozhodnutí,“ uvedl Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.

V roce 2012 se podílelo na chodu registrů SOLUS 30 členských společností, které sdílely informace o dluhu po splatnosti u 1 milionu spotřebitelů. Před pěti lety měl SOLUS více než 50 členů, kteří evidovali dluh po splatnosti u 595 tisíc osob. Zatímco počet zapojených členských společností se nad hranicí 50 firem stabilizoval, počet osob evidovaných v Registru fyzických osob SOLUS i nadále klesal na aktuálních 350 tisíc občanů.

„Sdružením SOLUS prošlo během 25 let přes 100 společností. Některé fúzovaly, některé odešly z českého trhu, ale všechny bez výjimky si zaslouží poděkování za to, že přispěly k rozvoji odpovědného úvěrování a udělaly z něj na českém trhu standard. Vývoj dat v Registru fyzických osob ukazuje, že naše nástroje skutečně fungují a jsou nezastupitelným nástrojem při řízení rizika u smluvních vztahů s jednorázovým nebo opakujícím se finančním plněním,“ doplnil Jan Stopka.

Přestože se během posledních 10 let zásadně zlepšila legislativa v oblasti ochrany spotřebitele i pravidel pro poskytování spotřebitelských úvěrů, jsou informace z registrů SOLUS stále nenahraditelné. V roce 2023 odhalil SOLUS potíže s platební morálkou přibližně u 14 klientů ze sta, na jejichž úvěrovou historii se členské společnosti do Registru fyzických osob SOLUS zeptaly.

Díky dostupným informacím o bezproblémové platební morálce klienta v řadě sektorů přispěl SOLUS ke zvýšení dostupnosti služeb a zároveň pomohl snížit náklady na nesplácené pohledávky u společností, které negativní registry SOLUS používají. Díky registrům SOLUS mohou odpovědné společnosti efektivně chránit své klienty před neodpovědným zadlužením, které může skončit až exekucí nebo osobním bankrotem.

Sdružení SOLUS spojuje v úsilí o odpovědné úvěrování více než 50 společností. Ty poskytují služby spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií, P2P půjček či nájemního bydlení.

 


Více o nás…

Společnost pro informační databáze (SID) je specialistou na profesionální, rychlé a bezpečné zpracování dat. Mezi nejvýznamnější aktivity SID patří od roku 2000 zpracování registrů pro sdružení SOLUS. Pro mobilní operátory provozuje SID oblíbený nástroj TelcoScore, který umožňuje posoudit sofistikovaně bonitu zejména u klientů, kde tak nelze učinit na základě transakční historie nebo zápisů v tradičních registrech klientských informací.

SID pomáhá desítkám klientů vytěžit a následně bezpečně a spolehlivě zpracovat data. Akcionáři společnosti jsou silné a renomované společnosti z oblasti finančních služeb a oboru zpracování dat. Více na www.sid.cz.

V případě zájmu o další informace kontaktujte:
Miroslav Beneš
Telefon: +420 603 174 347
E-mail: miroslav.benes@benesgroup.cz